Voor de installatiebranche en Van Dorp zijn doelgroepen zoals technische MBO niveau 4 studenten van groot belang. Deze jongeren zijn hard nodig om het bedrijfsleven te verzekeren van nieuwe instroom. In dit kader hebben 21 eerstejaars MBO niveau 4 studenten van de opleiding ‘Smart Technology’ van het ID College uit Gouda het Van Dorp opleidingscentrum bezocht.
Karel van den Hoek, Erik Felëus en een aantal collega’s uit Amersfoort hebben een inspirerende presentatie verzorgd geheel in het teken van smart technologies. De groep heeft onlangs ook de vestiging Zoetermeer bezocht waar zij voor het eerst kennis hebben gemaakt met de installatiebranche. Maar wat is dat nu precies, smart technologies?
De opleiding staat vooral in het teken van verregaande digitalisering van apparaten, organisaties maar ook aan vernieuwende manieren van produceren, nieuwe business modellen en nieuwe branches. Het is geen fancy opleiding maar een opleiding waarin actuele thema’s zoals Internet of Things (IoT), 3D printing, nanotechnologie en sensortechnologie centraal staan. De studenten worden opgeleid om problemen op te lossen die worden aangereikt door de branche zelf. Kortom, een voorbeeld van hoe het onderwijs zich ontwikkeld in de richting van de toekomst.
Studenten denken niet in onmogelijkheden en problemen maar in mogelijkheden en oplossingen
Tijdens de presentatie zijn diverse onderwerpen op het gebied van duurzaamheid behandeld. Denk aan: BREEAM, warmtepompen en zonne-energie. BREAAM is een instrument om integraal de duurzaamheid van gebouwen te meten én te beoordelen. Het project Vreugdenhil Nijkerk is hier een voorbeeld van. De studenten hebben tijdens de presentatie geleerd welke mogelijkheden er op het gebied van duurzaamheid zijn. Het was geen doorsnee informatieve bijeenkomst. Er is juist gekozen voor een interactie met de studenten die verrassend goed out of the box kunnen denken en onconventionele oplossingen aandragen voor problemen waar managers werkgroepen voor in het leven roepen. De studenten zijn opgesplitst in groepen en hebben de opdracht gekregen een case uit te werken: ‘Hoe zou jij op een creatieve manier een pand maximaal kunnen verduurzamen?’. Enthousiast zijn de studenten aan de slag gegaan met het bedenken van creatieve oplossingen om een pand te verduurzamen. Van den Hoek: “De studenten denken niet in onmogelijkheden en problemen, maar in mogelijkheden en oplossingen, dat is verfrissend”. Een van de oplossingen die werd aangedragen was het gebruik van algen op een muur om de Co2 uitstoot te verminderen. Hoe gedurfd! Nadat de studenten de case hebben beantwoord is de sessie vervolgd met een gelijkwaardige dialoog: ‘Waarom heb je gekozen voor deze oplossing?, hoe ben je tot deze oplossing gekomen?’. Allemaal vragen om de student te prikkelen, maar ook de presentatoren die vanuit hun vakgebied misschien geneigd zijn in klassieke oplossingen te denken. Niets mis mee natuurlijk, maar een dialoog tussen jongeren en volwassenen kan niet anders dan resulteren in een onorthodoxe oplossing voor een bestaand probleem.
Want cool is het en dat mogen we best uitdragen
Van Dorp spant zich gelukkig steeds vaker in om jongeren te motiveren voor de coole installatiebranche. “Want cool is het en dat mogen we best uitdragen. Bedrijfsbezoeken vergen weliswaar veel voorbereiding, maar uiteindelijk hopen we Van Dorp op de kaart te kunnen zetten als merk waarvoor je wilt werken. Wat Coca Cola is voor de frisdrankindustrie zou Van Dorp moeten zijn voor de installatiebranche”, aldus het team van de Van Dorp academie.