Vaktechnisch

...met trots over de installatiebranche

Blikopener? Zelf service nieuwe stijl

12-11-2019, 16:28
Blikopener? Zelf service nieuwe stijl

In 2020 doen we veel meer zelf. We zien op alle fronten technologie ons faciliteren, van de zelfscanner van de Albert Heijn op de mobiele telefoon tot de installatie, activatie en onderhoud van producten en diensten op huishoudelijk niveau. Het is grappig dat onze zienswijze daaromtrent erg is veranderd, vroeger vonden we zelfservice irritant en was het fijn om geholpen te worden, dat gaf een gevoel van luxe en gericht advies. Daar betaalde we graag meer voor. Zelfservice had de sfeer van plastic trays in de goedkope bedrijfskantine.

Klantautonomie

Vandaag leven we in een andere wereld, zelfservice betekent klantautonomie, we zitten niet graag vast, willen snel vooruit. Wachttijd is kostbaar. Maar die zelfservice is er niet alleen maar voor ons gemak, het is een economisch model. Platforms maken gebruik van hun eigen uitleg gekoppeld aan de producten van derden die ze aanbieden zoals bv. CoolBlue dat uitstekend doet. Dat is de toegevoegde waarde van het platform. Ze verkopen zelf geen producten, als doorgeefluik zit de magie in de service en die service is zelf-service, als dat geen paradox is J.

Techniek voor ons laten werken

De instructies die we tegenwoordig zien online zijn duidelijk en goed gemaakt, er zijn middelen te over: video tutorials, blogs tot augmented reality met hololens. Binnen de installatietechniek zijn er ook al tal van goede voorbeelden zoals bijvoorbeeld de mySchneider App van Schneider Electric, met documentatie, catalogi, QR codes voor productinfo en zoekfunctionaliteit voor de dichtstbijzijnde distributeur.

En dan de koppeling met het installatievak; AR (Augmented Reality) wordt gezien als de toekomst voor de ‘tutorial’ van de sector die gebruikt kan worden bij gebouwenbeheer, routinematige werkzaamheden of installaties waar normaal iemand voor langs kwam.

Dit toekomstscenario heeft grote voordelen voor de installatiebedrijven, het kan de eerste prille stap zijn naar nieuwe flexibele contractvormen en verdere verdiepingsslagen binnen het vak waar eerder minder tijd voor was. De businesscase van de installateur gaat in de toekomst meer en vaker onder het vergrootglas. Een goede uitleg van een installatieproces en de ontwikkelkosten van die uitleg, zijn op den duur goedkoper dan teams blijvend opleiden voor klein- tot middelgroot installatieonderhoud. De combinatie met voorspellend onderhoud daarbij levert weer meer kansen voor het aanbod.

Het vak verdwijnt niet

Maar we hebben het er niet over dat de vak techneut verdwijnt in tegendeel, de rol en de strategische inzet van personeel verandert. Binnen de installatietechniek zullen we in de toekomst meer van deze toepassingen aantreffen. Installatiebedrijven kunnen dan de tijd gebruiken om zich op andere complexe zaken en nicheoplossingen te buigen om verder competitief vermogen te behalen, oud economisch denken levert een gevaar op.

Iedereen kan schilderen?

Goede zelf service is als schilderen in voorgetekende vlakjes, het lijkt kinderspel maar die vlakken die tot een kunstwerk leiden, dienen vooraf strategisch bepaald te worden, dat vergt al het technische inzicht van de professional en de inmenging van vele, andere disciplines. De vakmensen zelf, programmeurs, video crew en UX / US experts.

Daarnaast moet -zoals eerder gesteld- het businessmodel van de installateur meegroeien. Het eindproduct van dit denkwerk, is het nieuwe voorportaal van het bedrijf. Zodra zaken complexer worden, komen er eigen vakspecifieke talenten aan te pas. Een mooie uitdaging voor de installatiebedrijven met het oog op morgen.

Deel dit artikel

Als eerste op de hoogte van het laatste installatiebranche nieuws?

Volg Vaktechnisch op LinkedIn

Vaktechnisch

Informatie voor professional en bedrijf op het snijvlak van vakinhoudelijkheid en actualiteit.