Hoppenbrouwers blijft groot en sterk
Henny de Haas is algemeen directeur bij Hoppenbrouwers. Hij weet als geen ander hoe je het beste uit werknemers haalt, hij is immers zelf ook begonnen als een zogeheten ‘Hopje,’ de vleinaam voor werknemers van Hoppenbrouwers. “Wij zijn niet hiërarchisch georganiseerd. Op lange termijn maakt het de overlevingskans groter,” vertelt de Haas gedecideerd. Hoppenbrouwers ontving in 2018 het predicaat Koninklijk tijdens hun honderdjarig bestaan. In dezelfde periode stelden ze als doel binnen 5 jaar uit te groeien naar 2500 werknemers. In 2019 werd Hoppenbrouwers voor de tweede maal verkozen tot beste werkgever.
Personeelstekort, hoe vangen we dat op? Creatieve aanpak?
“Goed werkgeverschap laten zien. We proberen om op een goede manier op te vallen in het netwerk van mensen. Zij moeten weten dat we bestaan, dat we een leuke werkgever zijn. Zo maken wij ons zichtbaar. Ons uitgangspunt is dat mensen intrinsiek gemotiveerd moeten zijn en daarom hier willen komen werken. En tot nu toe is onze omzet ieder jaar met twintig procent gestegen.”
Opleiden, eigen academie, extern, wat is de inhoud om relevant te zijn en te blijven?
“We mengen voortdurend jongeren en ervaren vakmensen. We hebben veel jonge mensen nodig die het leuk vinden om de ontwikkelingen in de branche op te pikken. Ik was net in gesprek met tien studenten die constant onderzoek doen naar het vereenvoudigen van processen. Automatisering heeft ook als doel alles makkelijker maken. Het moet geen tijd en energie kosten. Zo blijven we als bedrijf gezond, houden we het voor iedereen leuk en zijn we toekomstbestendig.”
“In de tijd dat de praktijkschool nog onbekend was, hadden wij dit al. Wij richten ons op VMBO schoolverlaters en studenten bedrijfskunde en data management. Er heerst hier een leercultuur. Niemand die gek opkijkt van een student die werkt.”
Talent retentie, hoe doen jullie dat? Hoe blijf je relevant en interessant?
“We hebben op een gegeven moment het beleid verandert en de werknemer op nummer één gezet. We willen dat mensen een eigen bijdrage gaan leveren, zelf keuzes gaan maken. Dat zit inmiddels diep in onze cultuur. We nemen steeds meer stagiairs aan en hebben in onze missie gezet dat we voor medewerkers, klanten en scholen werken. We zorgen dat we dat in ons proces integreren. De scholen staan ons bij in die missie. Iedereen begrijpt waarom dat zo belangrijk is. Ik ben hier zelf ook begonnen als werknemer, inmiddels ben ik algemeen directeur.”
Wat mist er in de huidige berichtgeving?
“Er is veel veranderd in de manier waarop bedrijven georganiseerd worden. Wij zijn niet hiërarchisch georganiseerd. Hoppenbrouwers is wat dat betreft meer een kennisorganisatie. Meer dan een hiërarchisch project. Op lange termijn is kennis sterker en maakt het de overlevingskans groter.”