Vaktechnisch

...met trots over de installatiebranche

Installatietechniek

Transavia werkt weer veilig op kantoor met save a desk app

Bron: www.unica.nl 7 oktober, 07:00
Transavia werkt weer veilig op kantoor met save a desk app
Beeld: Unica

Transavia is de nummer één budgetluchtvaartmaatschappij en qua grootte de tweede airline van Nederland. Van de ruim 400 kantoormedewerkers van de luchtvaartmaatschappij werkte voor de coronacrisis niemand structureel thuis. Het was toegestaan, maar zoals bij de meeste bedrijven ging de voorkeur uit naar fysieke aanwezigheid op kantoor. Door de pandemie veranderde dat ineens en werkte iedereen thuis. Nu we weer iets meer naar kantoor mogen voor noodzakelijkheden, is er een noodzaak ontstaan om tijdens deze coronaperiode de kantoorbezetting zo goed, minimaal en veilig mogelijk te laten verlopen. Een zoektocht naar een simpele tool waarmee Transavia dit kon realiseren startte en zij vond de aansluiting bij Unica ICT Solutions. De ICT-partij ontwikkelde de save a desk app volledig in de huisstijl van Transavia, waar personeel nu snel en eenvoudig de werkplek kan reserveren.

Op veilige afstand minimale terugkeer naar kantoor

“Na die eerste lange tijd van verplicht thuiswerken, bleek uit onderzoek dat onze medewerkers de behoefte hadden om weer wat vaker op kantoor te werken”, vertelt product owner Hans Pasker van Transavia. Transavia wilde daarom haar medewerkers de mogelijkheid bieden om op kantoor te komen werken, maar dat moest wel veilig gebeuren. Pasker: “Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om te zorgen dat mensen op veilige afstand van elkaar kunnen werken en medewerkers ook een veilig gevoel te geven. Daarom is besloten maar een heel klein gedeelte van de beschikbare bureaus beschikbaar te stellen. Dat komt neer op 100 medewerkers in ons grote pand van vier verdiepingen.”

Snel geregeld

Om iedereen de gelegenheid te bieden een werkplek te reserveren, zocht Transavia naar een simpel te gebruiken applicatie waarmee medewerkers een werkplek konden boeken. “We kwamen in contact met Unica ICT Solutions en na een uitleg over wat de powerapp kan en hoe medewerkers de app konden gebruiken, hebben we de afspraken vastgelegd en zijn we aan de slag gegaan”, zo verwoordt Hans Pasker. De totale ontwikkeltijd van de save a desk app voor Transavia duurde ongeveer anderhalve week, waarin Transavia intensief contact had met de consultants van Unica ICT Solutions. Na uitvoerig testen, besprekingen via Teams en korte communicatielijnen werd de app snel gerealiseerd.

Veel deelnemende medewerkers

“Zo’n 90 procent van al onze kantoormedewerkers heeft de app geïnstalleerd”, vertelt Pasker. “Het gebruik van de app is heel intuïtief en simpel, dat lukt iedereen. We merken dat collega’s het heel fijn vinden om elkaar weer te zien en beseffen ook dat het waarschijnlijk nooit meer zo wordt als een jaar geleden. Het kantoor wordt een plek om elkaar te ontmoeten, maar wil je gefocust werken dan doe je dat thuis. Ik kan me zo voorstellen dat wij de save a desk app ook na corona blijven gebruiken, maar dan om een flexibele werkplek mee te boeken. Voorlopig houden we het aantal te boeken vergaderruimtes en werkplekken beperkt en gaan we opschalen wanneer de maatregelen van de overheid dat toestaan”, besluit Hans Pasker.

Deel dit artikel

Als eerste op de hoogte van het laatste installatiebranche nieuws?

Volg Vaktechnisch op LinkedIn

Unica

Unica is met een netwerk van bedrijven en meer dan 3.000 medewerkers een van de grootste technisch dienstverleners van Nederland. De bedrijven in het netwerk opereren zelfstandig, maar werken tegelijkertijd nauw samen om klanten integrale oplossingen te kunnen bieden. Samen…