Vaktechnisch

...met trots over de installatiebranche

Personeel

3 stappen: zet je jezelf goed neer als werkgever

17 november, 10:21
3 stappen: zet je jezelf goed neer als werkgever
XPS

Zoek je goede werknemers in de installatietechniek maar kiezen ze maar mondjesmaat voor jou? Kijk dan eens kritisch naar het beeld dat werkzoekenden van je hebben. En neem de eerste cruciale stappen in je employer branding.

In de huidige krappe arbeidsmarkt is het cruciaal dat de kracht van je bedrijf duidelijk zichtbaar is voor werkzoekenden. Zeker in een sector als de installatietechniek Ofwel: het is belangrijk je employer branding op orde te hebben.

Employer branding is eigenlijk de marketing van je bedrijf richting werknemers. Ofwel: hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf zo aantrekkelijk en zichtbaar mogelijk voor jouw doelgroep? Neem om te beginnen deze 3 stappen:

01. Krijg duidelijk wat de kracht is van je bedrijf richting installatietechnici

Wat maakt het bedrijf bijzonder en wat wil je uitstralen? Richt je daarbij op de belangrijkste redenen om te zoeken naar een baan: uit onderzoek van Berenschot blijkt dat over het algemeen een prettige werksfeer het belangrijkst is wanneer mensen een nieuwe werkgever zoeken, gevolgd door salaris en werknemers-benefits. Verder interessant in de top 10 zijn ‘betekenisvol werk’, ‘financiële gezondheid’, ‘flexibele werktijden’, ‘kwaliteit van het product’, ‘creativiteit en samenwerking’ en ‘opleidingsmogelijkheden’. Ook ‘carrièremogelijkheden’ staat in de top 10.
Maar denk bijvoorbeeld ook eens aan ‘duurzaamheid’, ‘voorlopen in innovatie’, of ‘diversiteitsbeleid’. Onderwerpen die specifiek voor installatietechnici onderscheidend zijn.
Wees je heel bewust bij het kiezen van de juiste factoren. Om je te onderscheiden van al die vele tienduizenden andere vacatures in de installatietechniek moet je onderbouwde keuzes maken. Om welke redenen zou jij  voor je eigen bedrijf kiezen? Welke waarden kun je daadwerkelijk waarmaken?

Op deze pagina zie je bijvoorbeeld dat Kloosterboer kiest voor ‘innovatie’ en ‘ondernemerschap’.

02. Zorg voor een aansprekende werkenbij-site

Deze unique selling points moeten natuurlijk in al je vacatures zichtbaar zijn. Maar dat is eigenlijk niet genoeg. Nadat mensen een vacature hebben gelezen, kijken ze ook vaak op je website. Denk dus aan een werkenbij-pagina. Sollicitanten moeten een aantrekkelijke plek hebben waar ze alles over jouw bedrijf kunnen vinden. Uiteraard staan daar vacatures, maar ook informatie over het bedrijf: de grootte, de omzet, wat foto’s van de directie, mooie projecten, misschien kun je er zelfs een werkdag beschrijven.

Kijk maar op de werkenbij-pagina van Dura Vermeer. Deze straalt de sfeer van het bedrijf uit. Het vertelt veel over de waarden: saamhorigheid (letterlijk een familiebedrijf; een cultuur waarin er aandacht is voor elkaar). En op deze pagina lees je hoe mensen hun werk ervaren, hoe groot het bedrijf is en welke extra’s het bedrijf biedt.

03. Maak een aantal aansprekende testimonials

Testimonials werken erg goed bij oriënterende kandidaten. Laat werknemers vertellen wat ze leuk vinden aan het bedrijf of hoe hun werkdag eruitziet. Zorg er wel voor dat medewerkers hun verhaal zo eerlijk mogelijk vertellen en laat het niet schrijven door de marketingafdeling. Het moet authentiek zijn en voelen.

Op beide hierboven uitgelichte websites vind je deze op een mooie manier verwoord in geschreven tekst en video.

Deel dit artikel

Als eerste op de hoogte van het laatste installatiebranche nieuws?

Volg Vaktechnisch op LinkedIn

Vaktechnisch

Informatie voor professional en bedrijf op het snijvlak van vakinhoudelijkheid en actualiteit.