Vaktechnisch

...met trots over de installatiebranche

Duurzaam of ten dode opgeschreven?

1 februari, 15:23
Duurzaam of ten dode opgeschreven?
Jeshoots @ Unsplash

Wie geen duurzaamheidsstrategie heeft anno 2022 kan het op de lange termijn wel vergeten. Maar waar begin je? En hoe laat je weten dat je er hard aan werkt?

Verantwoord ondernemen is anno 2022 een must – alleen al voor de publieke opinie. Het maakt eigenlijk niet heel veel uit of je focust op een doelstelling op het gebied van sociaal, klimaat of governance-beleid, als je maar werkt aan een betere wereld. In de installatiebranche ligt het voor de hand in ieder geval op klimaat doelstellingen te focussen. En natuurlijk werknemers (al is het maar ok je werknemers vast te kunnen houden).

Stakeholders

Maar hoe zorg je ervoor dat deze investeringen aan je stakeholders en de buitenwereld zichtbaar worden? McKinsey zette in twee publicaties een aantal heel behapbare tips, feiten en misverstanden op een rij. Daaruit komt bijvoorbeeld naar voren dat het lijkt alsof de lat om te investeren in een betere wereld enorm hoog ligt. Je lijkt goed te moeten doen voor de hele planeet, voor alle mensen in je hele keten. Onmogelijk als Nederlands installatiebedrijf onder druk, zou je zeggen. In de praktijk blijkt de soep niet zo heet gegeten te worden, concludeert het consultingbureau uit onderzoeken. Al moet je je wel meer dan ooit bewust zijn van het feit dat de druk groter wordt. McKinsey laat zien dat 74% een verhoging van de druk verwacht op ‘sociale’ doelstellingen zoals inclusiviteit, eerlijke beloning – en zeker nu tijdens corona – mentaal welbevinden.

Advies

De belangrijkste tip die de experts van McKinsey geven is: zoek een behapbare doelstelling die heel dicht bij je ligt, is het advies. Ofwel: die direct is afgeleid van de vraag waarom je bedrijf op aarde is (de wereldberoemde Why van Sinek). Dat kan zijn dat je wilt zorgen voor een meer inclusief bedrijf. Of dat je wilt dat je meer klimaatneutraal werkt. Een of twee doelen is genoeg. Zolang je maar duidelijk communiceert waar je aan werkt en waarom dat belangrijk is. En bovenal: welk plan je hebt om die te bereiken en op welke tussentijdse (haalbare!) doelen je afgerekend kunt worden. Want op dit moment staat de media klaar om je de pan in te hakken als je roept dat je iets doet, maar het niet waarmaakt.

Duurzaamheidsstrategie

Hoe goed je duurzaamheidsstrategie ook is, let voor de uitvoer goed op de tactiek van het bedrijf, vooral van de CFO. Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat 80% van de CFO’s korte termijninvesteringen laten preveleren boven investeringen op de langere termijn als deze snel winst opleveren. Terwijl bedrijven die op de lange termijn (5 jaar) focussen over een periode van 15 jaar 47% meer winst maken. Wat natuurlijk aantoont dat stakeholders en shareholders doelen op de langere termijn samenkomen.

Geïnspireerd door dit artikel over stakeholder capitalism?

Lees:
The case for stakeholders capitalism (2020)

 

Als eerste op de hoogte van het laatste installatiebranche nieuws?

Volg Vaktechnisch op LinkedIn

Vaktechnisch

Informatie voor professional en bedrijf op het snijvlak van vakinhoudelijkheid en actualiteit.