Wil je je zichtbaarheid vergroten bij potentiële werknemers en klanten? Dat kan heel eenvoudig: maak helder wat je doet. Met vier tips kun je al heel snel aan de slag.
Bij menig bedrijf blijft ‘project Marketing’ liggen omdat niemand weet waar te beginnen. Maar zo ingewikkeld is het niet. Begin klein met het delen van je successen op social media als LinkedIn of Twitter. Oftewel: laat zien wat je doet zodat de projecten van jouw installatietechnische bedrijf voor werknemers en klanten zichtbaar worden. Zo word je geassocieerd met de prachtige opdrachten die je uitvoert. Zorg je ervoor dat een hotelketen overgaat op duurzame energie? Dat een wijk van het aardgas afgaat? Of heb je een doorlopend onderhoudscontact bij een winkelketen door heel Nederland? Positioneer je en laat dat zien.
Voor die zichtbaarheid gelden wel een paar duidelijke ‘regels’.
Eerst even voor de duidelijkheid; wat houdt ‘positionering’ in?
Een positioneringsstrategie is één van de bekendste communicatiestrategieën voor organisaties. Wetenschappers Floor en Van Raaij definiëren ‘positioneren’ zo: ‘positionering is de positie van een merk ten opzichte van andere merken in de perceptie van de consumenten’. Ofwel: bepaal wat je onderscheidende kenmerken zijn ten opzichte van de concurrent. De relevante wensen van je doelgroep en de sterke punten van je merk zijn samen de basis van je positionering. Een goede positionering is helder, onderscheidend en relevant.
Kijk hieronder naar het voorbeeld van Linthorst. De vestigingen van Ikea maken ze klimaatpositief en de medewerkers werken regelmatig ‘s nachts – zo meldt het bedrijf. Hiermee draagt het duurzaamheid uit, maar ook flexibiliteit. Beide waarden stralen van de LinkedIn post af.
Wil je eens sparren over de mogelijkheden om jouw projecten in een positief daglicht te stellen? Kijk dan hier

Wat je kunt leren van Linthorst
- De post heeft een toegankelijke openingszin. Een knipoog naar de Billy van Ikea mag dan wat platgetreden zijn, het zorgt toch voor een glimlach. De foto hoeft niet heel bijzonder te zijn, als hij maar duidelijk is en opvallend van kleur.
- De waarden komen duidelijk naar voren. Linthorst doet dat duidelijk in de tweede zin door aan te geven dat de Ikea-vestigingen volledig klimaat positief willen zijn. Daarmee associeert Linthorst het eigen bedrijf ook op een heel subtiele manier met deze waarde.
- De unique selling point is duidelijk. Linthorst laat zien dat flexibiliteit een kernwaarde is.
- Aan het eind zetten ze nog even heel slim op een rij wat het bedrijf doet.
Tips om zelf mee aan de slag te gaan:
- Zorg dat je organisatie en interne communicatie op orde zijn. Wat mensen van buiten zien, verwachten ze ook als ze met je gaan werken. Als ze bijvoorbeeld lezen dat je in het gehele land beschikbaar bent voor serviceprojecten, dan moet je ervoor zorgen dat je dat kunt leveren.
- Maak per jaar duidelijk welke waarden je wilt laten zien en hoe je doelgroep dat het liefst gepresenteerd ziet. Wil je bijvoorbeeld duidelijk maken dat je gespecialiseerd bent in verduurzaming? Pik dan die projecten eruit om te beschrijven.
- Communiceer continu. Ofwel: maak een inhoudelijke jaarplanning en bepaal hoe vaak je kunt communiceren (iedere week, om de week?). Weet wel dat meer niet altijd beter is. Iedere dag een boodschap op LinkedIn posten is mogelijk te veel.
- Zorg voor mooie beelden. Die pakken de lezer vaak nog sneller dan een titel.
Meer weten over marktgerichte inhoud? Vaktechnisch kan je ondersteunen om de eerste stappen te zetten. Klik hier