Maak duidelijk waar je bedrijf voor staat. Het helpt bij de werving van personeel en bij het binnenhalen van klanten. En het geeft richting aan je strategie. Welke kernwaarden passen bij jouw installatietechnisch bedrijf?
Het bepalen van kernwaarden voor jouw organisatie is ontzettend belangrijk. Waarom? Omdat deze dé idealen van je onderneming uitdrukken. Het zijn de grondbeginselen en geeft aan wat de drijfveren zijn van je bedrijf. Ze bieden daardoor handvatten voor de strategie, maar ook voor het dagelijks beleid.
Eerst even: wat zijn dat ook alweer kernwaarden?
Kernwaarden zijn de gemene deler van alle medewerkers en als ze goed gedragen worden, dé reden dat iemand voor jouw bedrijf kiest. Zowel door sollicitanten, als door klanten en partners. Kernwaarden kun je zien als het DNA van een organisatie. Ze zijn de basis die niet onderhandelbaar is. Veelal kun je in drie kernwaarden de basis van de bedrijfscultuur benoemen.
En: waarom zijn ze ook alweer zo belangrijk?
Kernwaarden zijn belangrijk voor de identiteit van de organisatie – intern, maar ook naar de samenleving toe. Kernwaarden geven mensen houvast. De houding en het gedrag van je medewerkers worden erdoor bepaald.
Dan moeten ze natuurlijk wel echt passen bij je bedrijf en aansluiten bij de werkelijkheid van de directie. Wie waarden kiest die marketingtechnisch ‘leuk’ zijn, maar niet worden geleefd, slaat de plank natuurlijk mis.
Een goed voorbeeld van heldere waarden en een duidelijke presentatie zijn die van De Groot. In één oogopslag is duidelijk waar het bedrijf voor staat.

De uitleg eronder biedt ook handvatten. Dit is wat het bedrijf belangrijk vindt en dit kun je verwachten:
“De verbinding van het sociale, maatschappelijke en economische aspect is onze kracht. Wij zijn een full service installatiebedrijf dat op maat gemaakte oplossingen biedt, ontwerpt, installeert en onderhoudt. De Groot Installatiegroep levert resultaat, hoe ingewikkeld de klus ook is. En we staan voor de kwaliteit van onze dienstverlening. Tegelijkertijd staan we voor het sociaal bewustzijn ten aanzien van onze medewerkers. Op ieder niveau in de organisatie is terug te zien dat wij onze verantwoordelijkheid in de maatschappij nemen.”
Wil je aan een breed publiek vertellen over de kracht van jouw installatietechnisch bedrijf? Vaktechnisch helpt je graag. Lees hier de mogelijkheden.
Welke kernwaarden moet jij kiezen voor je installatietechnisch bedrijf?
Natuurlijk kun je in alle vrijheid die waarden kiezen die je belangrijk vindt. Maar eerlijk is eerlijk: een organisatie in de installatietechniek die tegenwoordig niet ‘duurzaam’ of ‘klimaat’ in zijn waardenmix heeft staan, mist de aansluiting met de realiteit.
Daarbuiten is er echt ruimte voor onderscheidend vermogen: wil je degelijk zijn, innovatief, snel, betrouwbaar, flexibel.
In menig organisatie levert de zoektocht naar het vaststellen van de kernwaarden lange sessies op. Dat leidt niet altijd de beste waarden op. Een goede manier om waarden vast te stellen is om een paar topmedewerkers van het bedrijf in je hoofd bij elkaar te zetten en je af te vragen waarom je juist deze mensen zo waardeert en blind naar je klanten zou sturen. Grote kans dat die eenduidig naar je kernwaarden wijzen.
Let er wel op: waarden gaan niet over de kwaliteit of inhoud van je product, maar over de mentaliteit, de cultuur, de intrinsieke waarden.
Voorbeelden van kernwaarden bedrijf
Duurzaam, klimaat, innovatie, ondernemend, creatief, respect, betrouwbaar, vertrouwen, betrokken, samenwerken, plezier, eenheid, nuchter, optimistisch, vitaal, zorgvuldig, flexibel, discipline.
De waarden kun je vervolgens in pakkende slogans gieten. Bijvoorbeeld: geen woorden, maar daden. Of: wij zijn ondernemend en hebben plezier in ons werk.
Zo koos Breman duidelijk voor ‘leren’, ‘klimaat’ en ‘innovatie’ als waarden. Met een heldere bijpassende slogan.

Wil je aan een breed publiek vertellen over de kracht van jouw installatietechnisch bedrijf? Vaktechnisch helpt je graag. Lees hier de mogelijkheden.